انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
صفحه اصليدرباره انجمنارکان انجمنعضویت در انجمنارتباط با انجمننقشه سایتپیوندهای مرتبط
صفحه اول
تماس با ما
RSS
شنبه ٠٤ آذر ١٣٩٦  -  
 » 
منوی اصلی
تبلیغات
 کانال تلگرامی انجمن اسلامی جامعه پزشکی اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

عضویت در سایت
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
[عضویت]
اخبار > رویکردی نو در نظام تخصیص بودجه و سیاست گذاری خدمات سلامت در بریتانیا


  چاپ        ارسال به دوست

دكتر حميد بهلولي:

رویکردی نو در نظام تخصیص بودجه و سیاست گذاری خدمات سلامت در بریتانیا


 برخورداری از سلامت نیاز اولیه برای داشتن تحرک اجتماعی است. در حالی که شهروندان کشورهای توسعه یافته عمر طولانی تری دارند,  شهروندان کشورهای فقیر از طول عمر کمتری برخوردار هستند.
این تفاوت ما بین کشورهای ثروتمند و فقیر، حدود ۱۰ سال در شاخص امید به زندگی خود را نشان میدهد.
نظام طب ملی انگلستان (ان اچ اس) از دهه ۱۹۵۰ یعنی زمانی که ترکیب جمعیتی و طول عمر شهروندان بسیار با امروز متفاوت بود در جهت افزایش طول عمر شهروندان بریتانیا برنامه ریزی کرده است.
امروزه چالشهایی نو فراراه شهروندان در سراسر جهان پیش روی سیاست گزاران و برنامه ریزان سلامت و خدمات اجتماعی قرارگرفته است و سیاستها و برنامه ها می بایست با این چالشها هم خوان و متناسب گردد.

امروزه نظام ارایه خدمات سلامتی در کشورهای مختلف تحت فشار و کشش بسیار بزرگی قرار گرفته است كه از دلايل ان ميتوان به مسن شدن جمعیت، مشکلات تبعي بیماریهای رو به تزاید مغزی- روانی مثل الزایمر و بیماریهای مزمن در ارتباط با سن ( سنایل) اشاره كرد.
در انگلستان پیش بینی ها نشان می دهد که جامعه انگلیس در سال ۲۰۳۰-۲۰۳۱ یعنی (۱۳-۱۴ سال بعد) حدود ۹ میلیارد پوند کسری بودجه در حوزه سلامت و حدود ۱۳ میلیارد پوند کسری بودجه در خدمات اجتماعی را تجربه خواهد کرد. برای پوشش این شکاف عظیم بودجه ای و حمایت از نظام طب ملی محبوب  مردم، دولت انگلیس در صدد اضافه کردن مالیات سلامت در سبد هزینه شهروندان بریتانیایی است.
با اینحال تزریق بودجه بیشتر تنها راه مدیریت چالشهای فراراه نظام های سلامت نیست بلکه می بایست بیشتر بدنبال ادغام خدمات گران قیمت با خدمات پیشگیری و مداخلات پیشگیرانه و بموقع و تشخیصهای بموقع (Right time diagnosis) بود که راههای مناسب تر و از لحاظ اقتصادي قابل تامين تري (Affordable) هستند.
سیاستگزاران در نظام سلامت انگلستان به این باور رسیده اند که بیشتر بودجه نظام طب ملی میبایست برای منظور گسترش روشهاي پیشگیری و سیستم های حفاظتی و حمایتی که در قدم اول شهروندان را از بیمارستانها دور نگاه می دارد، هزینه شود و اينكار نيازمند فرهنگ سازي مناسب و همكاري گيترده بين بخشي است.  در این راستا برنامه جامعی برای انتقال قدرت به شهرداریها و هدایت سیستم سلامت از طریق شهردار در نظر گرفته شده است. با دسترسی به این هدف، شهرداری ها به عنوان دولت محلی ارایه کننده خدمات اجتماعی مسئولیت حمایت و حفظ شهروندان از خطرات سلامتی را به عهده خواهند داشت و نظام طب ملی با همکاری با شهرداریها بیشتر بودجه و توان برنا مه ریزی  خود را معطوف سرویس های خدمات  سلامتی  که در چهار چوب  نیازهای کامل انسانی است خواهد نمود.
(بخوانيد يادداشت تمام نيازهاي شخص در سلامت از اين نويسنده).
این سیاست بسیار شبیه همان سیاست و  راهی بود که  شورای سیاست گزاری کمیته شورای شهر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالهای ۲۰۱۰-۲۰۱۱ جهت انتقال قسمتی از قدرت مدنی (civil) سلامت به شهرداریها با مشاورت اینجانب در نظر داشت انجام دهد که کل طرح با سمت و سو گیری متفاوت دولت دهم متوقف ماند.

دكتر حميد بهلولي

مدرس سابق دانشگاه تهران/مدرس، محقق و مشاور سياست گزاري در اروپا


٢٢:٠٠ - سه شنبه ٣٠ خرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٣١٧    /    تعداد نمایش : ٧٠


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: